Solvay verwelkomt de resultaten van de Fenofibrate intervention and event lowering in diabetes (field) studie

Belangrijk nieuws voor de fenofibraatfranchise van Solvay Pharmaceuticals.

De Solvay Groep verwelkomt op deze Wereld Diabetes Dag de veelbelovende resultaten van de “Fenofibrate Intervention and Event Lowering in Diabetes (FIELD)” studie. Deze werden vandaag op het jaarlijkse congres van de Amerikaanse Heart Association in Dallas (Verenigde Staten) onthuld. De studie rekruteerde ongeveer 10.000 patiënten op 63 verschillende locaties en bestudeerde hen gemiddeld voor een termijn van vijf jaar. Dit was het grootste interventieonderzoek ooit ondernomen in het veld van de preventie van cardiovasculaire ziektes bij type 2 diabetespatiënten.

We zijn buitengewoon onder de indruk van de vaardigheden en inspanningen die de grote groep van onafhankelijke onderzoekers aan de dag legde tijdens dit onderzoek. Zij zijn allen afkomstig uit Australië, Nieuw-Zeeland en Finland en stonden onder leiding van Professor Anthony Keech van de University of  Sydney (Australië).

De FIELD studie leidt tot zeer belangrijke conclusies. Er worden immers bewijzen gevonden voor de mogelijke toepassing van fenofibraat bij patiënten met diabetestype 2 en in het bijzonder bij personen zonder voorafgaande cardiovasculaire aandoeningen. Dit is de eerste keer dat in een grote klinische studie aangetoond werd dat een lipiden verlagend middel het risico van zowel macrovasculaire als microvasculaire voorvallen kan reduceren bij patiënten met diabetestype 2. Heel belangrijk zijn daarnaast de observaties die suggereren dat fenofibraat diabetesgerelateerde nier- en oogziekten zou kunnen verminderen. Het product werd daarbij in deze grote klinische studie goed verdragen. De weelde aan data die voortvloeit uit de studie zal de ontwikkeling van de fenobribraatfranchise in de toekomst verder ondersteunen.

Fenofibraten werden aan de productenportfolio van Solvay toegevoegd toen de Groep in juli 2005 Fournier Pharma verwierf. Het product staat vandaag voor de grootste franchise van Solvay en wordt verkocht onder de handelsmerken Tricor® (door Abbott in de Verenigde Staten) en Lipanthyl® (in de rest van de wereld).

SOLVAY PHARMACAUTICALS is de farmaceutische entiteit van Solvay. Het is een onderzoeksgestuurd farmaceutisch bedrijf dat inspeelt op zorgvuldig geselecteerde en nog niet tegemoetgekomen medische behoeften in de therapeutische gebieden cardio-metabolisme, de neurologie, griepvaccins, pancreasenzymen, de gastro-enterologie, en de gezondheid van mannen en vrouwen. Na de verwerving van Fournier Pharma in juli 2005 stelt Solvay Pharmaceuticals wereldwijd ongeveer 13.000 mensen te werk.

SOLVAY is een internationale chemische en farmaceutische groep met zetel in Brussel. De groep is actief in 50 landen en telt ruim 30.000 medewerkers in hun Chemische, Plastics en Farmaceutische activiteiten. Inclusief Fournier Pharma steeg het verkoopscijfer van 2004 tot 8,5 miljard Euro. In de Euronext 100-index staat Solvay bij de Europese topbedrijven genoteerd. Meer informatie vindt u op www.solvay.com.