Cetrorelix gaat over naar volle ontwikkelingsfase bij Solvay Pharmaceuticals voor de behandeling van endometriose bij vrouwen

SOLVAY PHARMACEUTICALS heeft besloten om Cetrorelix in volledige Fase III-ontwikkelingsfase te brengen voor de behandeling van endometriose bij vrouwen. Cetrorelix is een gonadotrofine vrijgevende hormone-antagonist (GnRH antagonist, ook bekend als LHRH antagonist of luteïniserend hormoon dat hormoon antagonist vrijgeeft) onder een licentie van AETERNA ZENTARIS. De klinische studies die in fase II werden uitgevoerd bij endometriose, lieten veelbelovende resultaten zien, met een gunstig veiligheids- en verdraagzaamheidprofiel. Volledige ontwikkeling zal waarschijnlijk in 2008 leiden tot de eerste aanvragen voor registratie en in 2009 tot de eerste marktintroducties.

SOLVAY PHARMACEUTICALS bekleedt een sterke positie op het gebied van de gezondheid van vrouwen. Cetrorelix zou deze positie nog kunnen versterken met een nieuwe indicatie waar er een aanzienlijke klinische behoefte aan is. Zowel patiënten als artsen wachten op nieuwe en betere behandelingen voor endometriose. Solvay Pharmaceuticals wenst aan die verwachtingen te kunnen voldoen.

Het actieve ingrediënt in Cetrorelix is een gewijzigde decapeptide die wordt geproduceerd door PEPTISYNTHA een in Brussel gevestigd Belgisch bedrijf dat behoort bij SOLVAY PHARMACEUTICALS.

SOLVAY PHARMACEUTICALS is de farmaceutische tak van SOLVAY. Het bedrijf baseert zich op researchwerk om zorgvuldig geselecteerde en nog niet behandelde medische behoeften te vervullen op het vlak van de cardiologie, gastro-enterologie, mentale gezondheid en gynaecologie/ andrologie. SOLVAY PHARMACEUTICALS biedt wereldwijd werk aan meer dan 7.500 mensen.

SOLVAY is een internationale chemische en farmaceutische groep met zetel in Brussel en actief in 50 landen met ruim 30.000 medewerkers. In 2004 haalde de groep een geconsolideerde omzet van 7,9 miljard EUR in drie activiteitssectoren: Chemie, Kunststoffen en Farmaceutische Producten. Solvay staat in de Euronext 100-index bij de Europese topbedrijven genoteerd. Meer informatie vindt u op www.solvay.com.

Nota’s ten behoeve van de redacties
Endometriose is een ziekte waarbij cellen van het baarmoederweefsel (endometrium) dat normaal de binnenkant van de baarmoeder bekleedt, groeien op plaatsen buiten de baarmoeder. Zij kunnen zich buiten de baarmoeder nestelen en overleven, meestal in de buikholte. Zij kunnen buikpijn en onvrijwillige onvruchtbaarheid veroorzaken. De klinische nood is hoog, omdat de huidige behandelwijzen qua profiel ongunstig zijn, en ook niet geschikt zijn voor gebruik gedurende langere tijd, of relatief weinig werkzaam zijn. Naar schatting heeft ongeveer 8% van alle vrouwen op enig moment in hun leven last van endometriose.