Solvay rondt acquisitie van Fournier Pharma af

Nieuwe Algemeen Directeur aangesteld

Solvay maakte vandaag bekend dat het de overname van 100% van Fournier Pharma heeft afgerond, nadat de sociale procedures en de procedures met de registratie-autoriteiten wereldwijd met succes zijn afgelopen. Het integratieproces van Fournier Pharma en Solvay Pharmaceuticals zal beginnen met de oprichting van een aantal Integratieteams die zullen vaststellen welke operationele oplossingen het beste geschikt zijn om alle activiteiten te combineren. De komende twaalf maanden zullen de structuren van Fournier Pharma precies geanalyseerd worden teneinde de inpassing van toekomstige organisaties in Solvay Pharmaceuticals voor te bereiden.

Solvay heeft Coos de Graaf aangesteld als Algemeen Directeur van Fournier Pharma, ter vervanging van Pierre Moustial. De Graaf zal tevens het integratieproject leiden. Pierre Moustial zal Coos de Graaf steunen in diens nieuwe rol, tot 31 december 2005.

“Wij van Solvay Pharmaceuticals zien ernaar uit om met onze nieuwe collega’s van Fournier Pharma samen te werken,” zei Werner Cautreels, Chief Executive Officer (CEO) van Solvay Pharmaceuticals. “Ze beschikken over een schat aan expertise en over zeer interessante nieuwe producten en projecten. Door de samenvoeging met onze eigen cardiovasculaire activiteiten ontstaat Solvay’s grootste franchise in cardio-metabolische farmaceutica,” voegde Cautreels hieraan toe.

Fournier Pharma, een wereldwijde leider in fenofibraten, voegt een sterke en unieke productlijn voor dyslipidemie (d.w.z. beheersing van cholesterol en triglyceriden) toe aan Solvay’s business- en research-pipeline voor cardiologie. Fournier Pharma’s kleinere activiteiten zijn o.a. gynaecologie, gastro-enterologie en psychiatrie; deze komen overeen met Solvay’s overige therapeutische prioriteiten.

Als gevolg van deze transactie zullen de financiën van Fournier Pharma per 1 augustus 2005 in de balans van Solvay Pharmaceuticals geconsolideerd worden. Door deze transactie zal Solvay Pharmaceuticals wat betreft de verkoop met meer dan een derde groeien en zal de winstgevendheid van de Groep onmiddellijk toenemen.

FOURNIER PHARMA is een internationaal op research gebaseerd farmaceutisch bedrijf in privé-handen, met hoofdzetel in Frankrijk en activiteiten in 30 landen. Een succesvol en innovatief productontwikkelingsbeleid heeft fenofibraat van Fournier Pharma, via een succesvol partnership met Abbott Laboratories in de Verenigde Staten, opgetild tot een blockbuster drug, terwijl de sterke R&D pipeline van het bedrijf veelbelovende nieuwe verbindingen genereert. In 2004 werd meer dan 75% van zijn omzet buiten Frankrijk bereikt, terwijl de geconsolideerde omzet opliep tot 593 miljoen EUR, met Recurring Earnings before Interests and Taxes (REBIT) van 138 miljoen EUR. Fournier Pharma heeft ongeveer 3.300 werknemers. Zie: www.fournierpharma.com

SOLVAY PHARMACEUTICALS is de pharmaceuticals tak van SOLVAY. Het is een door research gedreven farmaceutisch bedrijf dat oplossingen zoekt voor zorgvuldig geselecteerde medische behoeften waarin klinisch nog niet is voorzien, in de therapeutische gebieden cardiologie, gastro-enterologie, geestelijke gezondheid, gynaecologie/andrologie en influenzavaccins. SOLVAY PHARMACEUTICALS telde voor de overname van Fournier Pharma wereldwijd ongeveer 8.000 werknemers.

SOLVAY is een internationale chemische en farmaceutische groep met hoofdzetel in Brussel. Het heeft 30.000 medewerkers (zonder Fournier Pharma), verspreid over 50 landen. In 2004 genereerden zijn drie activiteitssectoren – Chemie, Kunststoffen en Farmaceutische Producten – een geconsolideerde omzet van 7,9 miljard EUR. Solvay maakt deel uit van de Euronext 100, de index van de honderd belangrijkste Europese aandelen. Meer informatie vindt u op www.solvay.com.

Noot ten behoeve van de uitgevers

Coos de Graaf (1953) komt uit Nederland en was tot voor kort Senior vice President voor Global Marketing bij Solvay Pharmaceuticals. Hij heeft met succes de sterkste marketingfranchises van het bedrijf en de strategische prioriteiten op één lijn gebracht, met de nadruk op vergevorderde ontwikkelingsprojecten. Daarvoor was hij werkzaam als algemeen directeur bij sales en marketing dochterondernemingen in België en Zuid-Afrika.