Solvay Pharmaceuticals neemt definitief zweedse Neopharma over

SOLVAY PHARMACEUTICALS maakt vandaag de geslaagde overname bekend van NEOPHARMA AB, gevestigd in Uppsala, Zweden. De aandeelhouders, die gezamenlijk 100 % van het kapitaal van het bedrijf vertegenwoordigen, hebben  het in december 2004 door Solvay uitgebracht vriendschappelijk bod geaccepteerd. Door deze overname, waarbij NEOPHARMA AB gewaardeerd wordt op 640 miljoen SEK ( 71 miljoen EUR), kan SOLVAY PHARMACEUTICALS DUODOPA®, het paradepaardje van de Zweedse onderneming en een belangrijk nieuw middel voor de behandeling van mensen die lijden aan de ziekte van Parkinson in een vergevorderd stadium, aan zijn productportfolio toevoegen.

Hiermee wordt SOLVAY voor de eerste keer actief op de markt van de behandeling van de ziekte van Parkinson. In de R&D pipeline van Solvay bevinden zich bovendien veelbelovende stoffen voor de behandeling van de ziekte van Parkinson in een vroeger stadium. De ziekte van Parkinson staat in aantallen patiënten op de tweede plaats na de ziekte van Alzheimer, met meer dan 1,3 miljoen patiënten in belangrijke landen.

DUODOPA® is bij uitstek geschikt voor patiënten die zich in de latere fasen bevinden van deze geleidelijk erger wordende ziekte, waarin orale behandelingen niet langer doeltreffend zijn. Het product is sinds februari 2004 in Zweden op de markt en is geregistreerd in 8 andere landen van de Europese Unie. Een tweede wederzijdse erkenningprocedure voor goedkeuring in andere grote Europese landen loopt thans. DUODOPA® is een levodopa/carbidopa combinatie die wordt toegediend in de bovenste darm via een slangetje dat rechtstreeks in het eerste deel van de twaalfvingerige darm (duodenum) wordt ingebracht. Deze bevinden zich in de vorm van een stabiele gel in een cassette die buiten het lichaam wordt gedragen. Door middel van een programmeerbare pomp kunnen arts en patiënt de actieve ingrediënten nauwkeurig gedoseerd. Hierdoor kunnen lichaamsbewegingen beter onder controle worden gehouden zodat veel patiënten beter functioneren in het dagelijks leven.

SOLVAY PHARMACEUTICALS is de farmaceutische business van SOLVAY. Het is een door research gestuurde onderneming die ernaar streeft om in te spelen op zorgvuldig geselecteerde en nog niet beantwoorde medische behoeften in de therapeutische domeinen cardiologie, gastro-enterologie, mentale gezondheid en gynaecologie/ andrologie. SOLVAY PHARMACEUTICALS biedt wereldwijd werk aan meer dan 7.500 mensen. Voor meer informatie kunt u terecht op de site solvaypharmaceuticals.com.

SOLVAY is een internationale chemische en farmaceutische groep met zetel in Brussel en actief in 50 landen met ruim 30.000 medewerkers. In 2003 haalde de groep een geconsolideerde omzet van 7,6 miljard EUR in drie activiteitssectoren: Chemie, Kunststoffen en Farmaceutische Producten. Solvay staat genoteerd in de Euronext 100-index bij de Europese topbedrijven. Meer informatie vindt u op www.solvay.com.