Solvay Pharmaceuticals bevoorraadt Noorwegen met speciaal influenza vaccin in het geval van een pandemie

SOLVAY PHARMACEUTICALS en de Noorse autoriteiten maken vandaag bekend dat zijn een overeenkomst hebben gesloten die inhoudt dat Solvay Pharmaceuticals influenza (griep)-vaccin aan Noorwegen zal leveren in het geval van een pandemie. Solvay Pharmaceuticals verwacht, dankzij de ontwikkeling van een nieuwe technologie met celcultuur, veel meer flexibiliteit te hebben om speciale influenza vaccins te kunnen leveren in het geval van een pandemie.

Deze overeenkomst met Noorwegen is de eerste van dit soort overeenkomsten die Solvay Pharmaceuticals afsluit: het is de bedoeling dat meer volgen. De overeenkomst omvat een soort verzekering waarvoor een jaarlijkse premie wordt betaald. Wanneer de World Health Organization (WHO) vaststelt dat een pandemie heerst, zullen zij het zaai-virus leveren en zal Solvay Pharmaceuticals een speciaal influenza vaccin maken tegen juist die virusstam. De overeenkomst met Noorwegen gaat over 4 miljoen doses van dat speciale vaccin.

Een influenza pandemie doet zich voor als een nieuw influenza virus opduikt waartegen de mensheid geen immuniteit bezit, zodat tegelijkertijd en wereldwijd verscheidene epidemieën heersen, met als gevolg grote aantallen geïnfecteerde personen en gevallen van overlijden.

De World Health Organization (WHO) en influenza experts, wereldwijd, zijn bezorgd dat de verschijning en behoorlijke verspreiding van een vogel influenza virus, Influenza A/H5N1, mogelijk een pandemie kan veroorzaken. Met het oog op deze dreiging heeft de WHO alle landen dringend aanbevolen om hun eigen plannen, om voorbeid te zijn op een influenza pandemie, te ontwikkelen en accuraat te houden om zo een antwoord te hebben op de wijd en zijd verspreide socio-economische ontwrichting die het gevolg daarvan kan zijn.

Solvay Pharmaceuticals, één van marktleiders in Europa in de productie van influenza vaccins, voert op het moment onderhandelingen met andere Europese autoriteiten over de leverantie van vaccins in het geval van een pandemie. Het bedrijf heeft een innovatief bereidingsproces ontwikkeld om vaccins te vervaardigen en heeft een toelating verkregen van de Nederlandse autoriteiten voor deze celcultuurtechnologie.

Sjirk Kok, manager van de Business Group Influenza van Solvay Pharmaceuticals zei: “Wij zijn zeer verheugd over deze overeenkomst tussen Solvay en Noorwegen. Op dit moment geeft deze celcultuurtechnologie de enige realistische mogelijkheid om zowel influenza epidemieën en pandemieën het hoofd te bieden”

SOLVAY PHARMACEUTICALS is de farmaceutische tak van SOLVAY. Het bedrijf baseert zich op researchwerk om zorgvuldig geselecteerde en nog niet behandelde medische behoeften te vervullen op het vlak van de cardiologie, gastro-enterologie, mentale gezondheid en gynaecologie/ andrologie. SOLVAY PHARMACEUTICALS biedt wereldwijd werk aan meer dan 7.500 mensen.

SOLVAY is een internationale chemische en farmaceutische groep met zetel in Brussel en actief in 50 landen met ruim 30.000 medewerkers. In 2003 haalde de groep een geconsolideerde omzet van 7,6 miljard EUR in drie activiteitssectoren: Chemie, Kunststoffen en Farmaceutische Producten. Solvay staat in de Euronext 100-index bij de Europese topbedrijven genoteerd. Meer informatie vindt u op www.solvay.com.