MHRA vraagt meer informatie over Cilansetron, Solvay’s ontwikkelingvoor behandeling van prikkbelbare-darm-syndroom met diarree (D-IBS)

Solvay Pharmaceuticals maakte vandaag bekend dat de MHRA, de Britse beoordelingsinstantie voor geneesmiddelen, de beoordeling heeft afgesloten van cilansetron, een nieuw geneesmiddel voor de behandeling van het prikkelbare-darm-syndroom met diarree (D-IBS) bij mannen en vrouwen. De MHRA heeft geconcludeerd dat het geen toestemming kan afgeven voor het in de handel brengen van het product, zonder dat er verdere klinische proeven plaatsvinden. Solvay Pharmaceuticals bezint zich op zijn prioriteiten en zal met MHRA en andere experts voor dit product in Europa gesprekken voeren over de verdere gang van zaken.

Over D-IBS
Gemiddeld 11% van de bevolking van de EU lijdt onder IBS, waardoor alleen al in het Verenigd Koninkrijk directe kosten van ongeveer 45 miljoen pond (GBP) ontstaan. Veel voorkomende symptomen van D-IBS zijn diarree, pijn of een onaangenaam gevoel in de buik en plotselinge aandrang. Het prikkelbare-darm-syndroom heeft een zeer negatieve invloed op het welzijn van de vele mannen en vrouwen die eronder lijden – het belet hen te werken en ze worden beknot bij hun activiteiten thuis, op het sociale vlak en tijdens hun vrije tijd.

Over Solvay Pharmaceuticals
Solvay Pharmaceuticals behoort tot de top 40 van de farmaceutische bedrijven in de wereld en heeft zich tot doel gesteld om zich de komende jaren snel sterker te ontwikkelen. Met de behandeling van IBS heeft Solvay Pharmaceuticals over de hele wereld al meer dan veertig jaar ervaring; het bedrijf zet zich in voor de IBS-gemeenschap en biedt therapieën aan om dit syndroom onder controle te krijgen.
Solvay Pharmaceuticals heeft wereldwijd een sterke marktpositie op zorgvuldig uitgekozen gebieden (psychiatrie, gastro-enterologie, hormoonsuppletie-therapie voor vrouwen en mannen, cardiologie en immunologie) en heeft een zeer diverse portefeuille aan producten op deze gebieden. Elk jaar wordt er ongeveer 15% van de opbrengst van de farmaceuticaverkoop geïnvesteerd in onderzoek naar nieuwe levensreddende geneesmiddelen in drie grote onderzoekscentra in Europa en de Verenigde Staten. De snelle groei is gebaseerd op de ontwikkeling van eigen researchproducten, acquisitie van producten en middelgrote bedrijven, uitbreiding van sales-teams en geografische markten en verhoging van de prestaties en effectiviteit van R&D (in samenwerking met partners of zelfstandig).

SOLVAY is een internationale chemische en farmaceutische Groep met hoofdzetel in Brussel. Hij heeft ruim 30.000 medewerkers, verspreid over 50 landen. In 2004 genereerden zijn drie activiteitssectoren – Chemie, Kunststoffen en Farmaceutische Producten – een geconsolideerde omzet van 7,9 miljard EUR. Solvay maakt deel uit van de Euronext 100, de index van de honderd belangrijkste Europese aandelen. Meer informatie vindt u op www.solvay.com.