Solvay en Pronova Biocare tekenen een licentieovereenkomst voor Omacor® ter uitbreiding van Solvay’s cardiologie portfolio in Azie

Nieuwe markten voor omega-3 behandeling

SOLVAY PHARMACEUTICALS en PRONOVA BIOCARE (Noorwegen) maken vandaag de ondertekening bekend van een aanvullende licentie- en leveringsovereenkomst voor OMACOR®, een product dat geïndiceerd is voor secundaire preventie na een hartinfarct en hypertriglyceridimie. Deze overeenkomst zorgt voor een verruiming van de cardiologie productportfolio van Solvay Pharmaceuticals in Azië en Nieuw-Zeeland. Cardiovasculaire mortaliteit en morbiditeit zijn belangrijke probleemgebieden in de gezondheidszorg, die verder toenemen met het ouder worden van de bevolking.

Solvay Pharmaceuticals verwerft de exclusieve distributierechten voor India, Pakistan, Sri Lanka, Thailand, Vietnam, Singapore, Maleisië, China, Hong Kong en Nieuw-Zeeland. Dit betekent een verregaande territoriale uitbreiding van de bestaande OMACOR® franchise die Solvay al heeft, onder meer in Europa en het Midden-Oosten. Solvay Pharmaceuticals zal het registratieproces in Thailand overnemen en in de andere landen registratiedossiers indienen voor de indicaties “secundaire preventie na een hartinfarct” en “hypertriglyceridemie”.

OMACOR® bevat hoog gezuiverde omega-3-zuur ethyl esters. Het product is door Pronova / Solvay Pharmaceuticals in meer dan 30 landen geregistreerd voor de aanvullende behandeling als secundaire preventie na een hartinfarct en voor de behandeling van verhoogd triglyceride niveau’s in het bloed of hypertriglyceridemie.

OMACOR® is onderdeel van de cardiologie productportfolio van Solvay Pharmaceuticals, die voorts bestaat uit de bloeddrukverlagers TEVETEN® (eprosartan), PHYSIOTENS® (moxonidine) en het lipidenverlagend middel LIPANTHYL® (fenofibraat), dat onlangs aan de cardiologieportfolio van Solvay toegevoegd werd met de overname van Fournier Pharma.

SOLVAY is een internationale chemische en farmaceutische Groep, met hoofdzetel in Brussel en actief in 50 landen met ruim 33.000 medewerkers (met Fournier Pharma). In 2004 haalde de groep een geconsolideerde pro forma omzet van 8,5 miljard EUR in drie activiteitssectoren Chemie, Kunststoffen en Farmaceutische Producten. Solvay staat in de Euronext 100-index bij de Europese topbedrijven genoteerd. Meer informatie vindt u op www.solvay.com.

SOLVAY PHARMACEUTICALS is de farmaceutische tak van Solvay. Het is een R&D-georiënteerd bedrijf dat zorgvuldig geselecteerde en nog niet behandelde medische behoeften probeert te vervullen op de therapeutische gebieden van cardiologie, gastro-enterologie, psychiatrie en gynaecologie/andrologie. Solvay Pharmaceuticals biedt wereldwijd werk aan ruim 13.000 mensen (met Fournier Pharma).

PRONOVA BIOCARE is een wereldleider in omega-3 vetzuren. De werkzame stoffen van OMACOR® worden verwerkt in de Pronova-fabriek in het Noorse Sandefjord. Het fabricageproces is over de hele wereld geoctrooieerd. Meer informatie vindt u op de websitewww.pronovabiocare.com.